Litt om naturlige søtstoffer

Boka «Søtt og sukkerfritt» skrevet av vår nestleder Gunn-Karin Sakariassen anbefales på det varmeste.

27. nov 2020
27.11.202009:41 Linn Kjøllmoen

Kilde: Boka «Søtt og sukkerfritt»

Naturlige søtningsstoffer er viktige å bruke når man skal tenke på å ha et balansert blodsukker. Det er viktig for en god helse at blodsukkeret er balansert, og at man ikke har et blodsukker som «Går opp og ned» hele dagen. 

Sukkererstatning: Ingen negativ påvirkning

Når vi nå går imot jul og julebakst er det viktig å vite at det er mange flotte naturlige sukkererstatninger å få kjøpt. Slike erstatninger har ingen negativ påvirkning på kroppen, enkelte av dem kan derimot virke helsefremmede.

Naturlige søtning finnes i planter, frukt og bær og kalles polyoler eller sukkeralkoholer. Disse har mindre mengde kalorier og tilnærmet ingen effekt på blodsukkeret i forhold til vanlige karbohydrater.

Sukrintypene

Vi har alle de forskjellige Sukrin-typene. Sukrin er basert på sukkeralkoholen erytritol, som blant annet finnes i pærer og meloner.

Tagatesse kan påvirke blodsukkeret litt, men siden det er dobbelt så søtt som sukker blir mengden i en oppskrift svært lav.

Inneholder 39.9% Tagatesse, et naturlig stoff som blant annet finnes i epler, appelsiner og ananas, i tillegg til isomalt, kostfiber og sukralose.

Stevia

Stevia som er en ekstrakt av planten Stevia rebaudiana, som er blitt brukt som søtningsmiddel i Sør-Amerika i hundrevis av år. Den inneholder null kalorier og null karbohydrater. I tillegg virker urten beskyttende på tennene. Den fås som dråper og pulver.

Husk noen dråper Stevia er nok, for mye Stevia smaker svært bittert, så her må man prøve seg fram.

Alternative melsorter

I tillegg har vi mange forskjellige meltyper som kan brukes til baking.

Tips: Når man baker med glutenfri meltyper er det ofte med meltyper som har mye stivelse, som f.eks rismel, maismel, hirsemel, soyamel. Disse meltypene har en del stivelse i seg som gjør at blodsukkeret kan bli for høyt. Hvis man da i tillegg bruker sukker, sirup og honning kan
dette bli for mye for en kropp ( særlig en liten barnekropp).

Derfor så kan det være bra å bytte ut noe av melet med mandelmel eller kokosmel, kokosblomstsukker kan man bytte ut med Tagatesse eller Sukrin Gold.

Sirup og honning kan byttes ut med Sukrin sirup.

Kokosmel, mandelmel med og uten fett, sesammel, peanøttmel. FiberFin, Pofiber og Fiberhusk er også veldig fine å bruke.

Gå inn på www.funksjonellmat.no og les om deres sukkerfrie produkter. Produktarkene til de enkelte produkter er oversiktlige og ordentlige.

Funksjonell Mat AS - vi gjør det lettere å leve sunt! 
Funksjonell Mat utvikler og videreselger produkter for deg som vil leve sunt uten å ofre den gode smaken. Naturlige erstatninger for sukker og hvetemel.
www.funksjonellmat.no

Les også:

Oppskrifter på pepperkaker og sjokkoladekjeks 

Boka «Søtt og sukkerfritt» skrevet av vår nestleder Gunn-Karin Sakariassen anbefales på det varmeste.

, click to open in lightbox