Mat som demper betennelse

Tarmfloraen spiller en viktig rolle når det gjelder fibromyalgi. Det er derfor ekstra viktig at man har et godt, betennelsesdempende kosthold.

Fibromyalgi
30.04.202119:41 Linn Kjøllmoen

Dette mener ernæringsterapeutene Nina Husø og Helén Oulie Fuhr.

Tekst: Ingrid Stephensen

Foto: Trine Lise Nilsen

Både Nina og Helén er utdannet ernæringsterapeuter ved Tunsberg medisinske skole. Etter studiet startet de et samarbeid. Begge fikk autoimmune sykdommer. Nina fikk diabetes type 1, mens Helen fikk stoffskiftesykdommen Hashimoto.

 

Lytt til kroppen

 

– I begynnelsen ignorerte vi kroppens signaler. Dette førte til at vi begge ble totalt utslitt og ikke orket  noe annet enn å gå på jobben.  Vi visste ikke hvordan stress, hormoner og søvn kunne påvirke helsen. Selv om vi har to ulike autoimmune sykdommer, er mange av tiltakene vi har gjort like. Dette krever at vi hver dag er snille mot oss selv, for det er nemlig det alt dette handler om. Lytt til kroppen din, gi den det den vil ha og plei den så godt du kan. Både kosthold, søvn, stress, fysisk aktivitet og eksponering av miljøgifter har noe å si for hvordan du føler deg, understreker Nina og Helén.

De mener at kostholdet er viktig når det gjelder å dempe betennelsesreaksjoner i kroppen. 

 

Spis ren mat

 

– Studier viser at mange med fibromyalgi har positiv effekt av å spise riktig mat. Et kosthold med lite sukker, stivelse, dårlige planteoljer og raffinert og prosessert mat er en av de beste måtene å redusere betennelse på.

Omega 3 er en viktig fettsyre. Dette er et næringsstoff som kroppen din trenger til blant annet å bekjempe betennelsesreaksjoner.  Spis så ren mat som mulig.

Velg naturlige fettkilder og unngå dårlige prosesserte planteoljer, råder Nina og Helén, som er opptatt av at det også er viktig å få kontroll på blodsukkeret.

 

Gluten trigger betennelse

 

– Gluten er veldig reaktiv mat spesielt om man har et immunforsvar i ubalanse. Det kan trigge til økt betennelse.  Velg rene matvarer. Vi trenger også salt. Men vi må velge det uraffinerte saltet, Himalayasalt eller uraffinert havsalt.

Enkelte tåler melk dårlig. Melkeproteinet kasein kan trigge immunforsvaret. Når det gjelder proteinkilder, bør man alltid velge kvalitet.

– Unngå bearbeidet kjøtt. Tilsetningsstoffer i maten, lite magesyre, problemer med galle og overvekst av dårlige tarmbakterier er medvirkende årsaker til at fordøyelsen ikke fungerer gunstig, understreker Nina og Helén.

– Er det nødvendig å ta kosttilskudd?

Mangler visse næringsstoffer

– Dårlig opptak fra tarmen kan føre til mangel på visse næringsstoffer som B12 og vitamin D. For opptak av B12 trenger vi nok magesyre, noe veldig mange har for lite av. Vitamin D bør vi ta tilskudd av når vi ikke har tilgang på sol. 

For de fleste i Norge gjelder det i alle måneder med R i seg. Får du lite sol i løpet av sommeren, bør du ta tilskudd hele året.

SE OGSÅ VÅRT WEBINAR: VIKTIGHETEN AV VITAMIN-D TILSKUDD

– Vår erfaring er at mange med fibromyalgi trenger et tilskudd av magnesium. Magnesium får vi mye mindre av via kosten da mange grønnsaker vokser i utarmet jord. De er sprøytet og kommer ofte langveis fra. Jo lengre tid det går fra jord til bord, jo mindre næringsstoffer.

– Vitamin C er en kraftig antioksidant og et vannløselig vitamin.  Det kan være vanskelig å få i seg nok via kostholdet da både frukt og grønnsaker inneholder mindre vitaminer enn tidligere. Tar man tilskudd, velg ett uten søtstoffer og ulike fyllstoffer, understreker Nina og Helén.

Begge ernæringsterapeutene mener man kan leve et godt liv med fibromyalgi hvis man sørger for et godt kosthold, nok søvn og hvile.

Nina og Helén driver i dag Stoffskifteskolen hvor de holder webinar og livsstilskurs. De har i tillegg skrevet flere e-bøker sammen. De har også holdt flere foredrag om kosthold og helse og hatt en-til-en konsultasjoner.