Kroppen vår trenger fettsyrer

Hjernen består av 40 prosent fett. Derfor er det viktig hva slags fett det er i hjernen.

10.06.202116:24 Linn Kjøllmoen

– Hjernen består av 40 prosent fett. Derfor er det viktig hva slags fett det er i hjernen. Vi må spise det fettet som hjernen trenger for å fungere best mulig, understreker Eva Fjeldstad. Hun er utdannet homeopat og har arbeidet med fysiske og psykiske helseproblemer i mange år.

Tekst: Ingrid Stephensen
Foto: Privat

Hun forklarer at både hjernen og resten av kroppen trenger fettsyrer.

– Alle cellene i kroppen har en cellemembran som består av to lag med fettsyrer. Består cellemembranen av dårlige fettsyrer, får vi dårlige celler og organer. Det som gjør cellemembranen frisk, er blant annet en riktig sammensetning av fettsyrer slik at cellene kan ta opp næring og skille ut avfallsstoffer.

 

Riktig sammensetning viktig

Fjeldstad er opptatt av at vi må få i oss en riktig sammensetning av omega -3 og omega- 6 fettsyrer.

– Disse fettsyrene må vi spise fordi kroppen ikke danner essensielle fettsyrer selv. Omega -3 fettsyrer finnes blant annet i linfrø og valnøtter. Kroppen kan omdanne disse essensielle kortkjedede omega- 3 fettsyrene til langkjedede omega -3 fettsyrer. Men de færreste av oss spiser nok omega- 3 fettsyrer. Dessuten er det vanskelig å omdanne de korte fettsyrene til de lange. Derfor mangler vi ofte langkjedede fettsyrer som er svært viktig for hjernen og kroppen. Vi trenger DHA, EPA og DPA fettsyrer, fastslår Fjeldstad. Hun mener vi får for mye omega- 6 fettsyrer i kostholdet.  Vi bruker mye soya, margarin som vi steker maten i.  Dessuten er oljene som regel kokt og prosessert så sterkt at fettsyrene er ødelagt. Og ødelagte fettsyrer er ikke bra for cellemembranene våre.

 

Sykdommer

– Hvilke sykdommer kan mange av fettsyrene føre til?

– For mye omega- 6 og for lite omega- 3 fettsyrer kan føre til forskjellige sykdommer. Forskning viser at balansen mellom omega 6 -omega og omega -3 bør være i forholdet 3:1 eller bedre.  Det vil si at du ikke bør ha mer enn 3 ganger så mye omega- 6 som omega -3 i kroppen. Omega- 6 fettsyrer øker inflammasjon i kroppen, mens omega -3 fettsyrer reduserer den. I våre dager er såkalt lavgradig inflammasjon årsak til de fleste livsstilssykdommer som hjerte-karsykdommer, diabetes, muskel og leddsmerter.  Ofte vises fettsyrebalansen 20:1. Vi har sett at barn med ADHD kan ha en fettsyreubalanse helt opp til 40:1.

Fjeldstad forteller at tidligere var kostholdet satt sammen slik at vi fikk en naturlig balanse mellom omega- 6 og omega -3 på 2:1. Enkelte forskere mener det var 1:1.

 

Dagens kosthold har ikke nok gode fettsyrer

 

– Dette er helt annerledes enn vårt kosthold i dag. I Norge er fettsyrebalansen i maten rundt 15:1 og i USA 24:1.  De som tar fettsyrer som tran eller kapsler, ligger som regel på 7-8:1. Det vi si at det er vanskelig å ha en god fettsyrebalanse ved et vanlig kosthold som inneholder sukker, raffinerte karbohydrater som hvete, ris og pasta, mye prosessert ferdigmat der omega -3 fettsyrer ofte er fjernet fordi de harskner lett og reduserer holdbarheten. Videre er mye kjøtt og oppdrettsfisk av dårlig kvalitet. Og fet fisk fra havet er nå dessverre så forurenset med tungmetaller at vi ikke bør spise for mye av den.  

Kylling som vi tror er sunt, fores med soya eller mais. Det fører til at kylling i dag inneholder store mengder omega- 6 og ikke omega-3, hevder Fjeldstad som mener at vi derfor bør ta en omega- 3 olje av god kvalitet. Tran er kokt og prosessert og ikke av like bra kvalitet som kaldrensende fiskeoljer. 

Bruk kaldrensede oljer

– Skal jeg si hva jeg mener, er tran bedre enn ingenting. Men ikke bra nok. Kaldrensede oljer tilsatt kraftige antioksidanter som naturlig vitamin e eller god kvalitet olivenolje er å foretrekke.  Det er veldig viktig å få i seg nok av fettsyren EPA. Den er det også lite av i tran. Der er det som regel mindre EPA enn DHA eller 50:50. Skal du ha en balanse som beskytter kroppen tilstrekkelig, trenger du en olje som inneholder dobbelt så mye EPA som DHA og også inneholder DPA. EPA er veldig viktig fordi det er denne fettsyren som slukker inflammasjon i kroppen, sier Fjeldstad og fortsetter:

– Skader du deg, setter omega-6 fettsyren AA i gang en inflammasjon i kroppen.  For mye av fettsyren AA og for lite EPA vil si at du ikke får slukket brannen som startet. Resultatet blir en langvarig inflammasjon som fører til livsstilssykdommer og en hjerne som ikke fungerer optimalt. En hjerne som fungerer dårlig fører til konsentrasjonsproblemer, hjernetåke, uro, angst og atferdsproblemer. Det er viktig å vite at tarmbakteriene også danner fettsyrer som er viktige for hjernen av blant annet fiber. Dette betyr at det er viktig hva slags fett du får i deg. Men også at du spiser mat som inneholder fiber som finnes i grønnsaker som rødbeter, løk, hvitløk samt salater, fastslår Eva Fjeldstad, kostholdseksperten som står på for at vi skal få en bedre fordøyelse.

Eva Fjeldstad har arbeidet med fysiske og psykiske fordøyelsesrelaterte helseproblemer siden 2002. Hun har skrevet to bøker om fordøyelse og kosthold.

«Takk for maten?» handler om det som skader fordøyelsen og helsen.

«Takk for maten!» handler om hva vi kan gjøre for å få en god tarmhelse.

 

Eva Fjeldstad har undervist terapeuter i testanalyser av forsinket matvareallergi. Hun foreleser nå ved Tunsberg Medisinske Skole, biopatutdanningen.

Hun driver utstrakt kurs- og foredragsvirksomhet over hele landet.

Foto: Privat
Eva Fjeldstad mener at vi må få i oss en riktig sammensetning av fettsyrer., click to open in lightbox