Indre ro med yoga og eteriske oljer

Ingrid Qvam Loe fra Trondheim underviser i yoga og bruk av eteriske oljer. Hun mener at spesielt yoga hjelper oss til å oppnå ro og harmoni.

05.03.202116:00 Linn Kjøllmoen

Tekst: Ingrid Stephensen

Foto: Ingvild K.H. Lines

Vi lever i en urolig tid med pandemi som har endret våre liv fullstendig. Mange mennesker føler uro og angst.

Ingrid er grunnlegger av Holistisk Helse og eier og driver yogastudioet Yogaens Hus. Holistisk Helse ser hele mennesket både fysisk og psykisk.  Helt siden hun var barn har hun hatt kontakt med naturen i seg selv.

En livsreise

– Vi kan alle finne en indre ro og nå en tilstand av fred som vi kan ta med oss uansett hvor vi befinner oss, sier Ingrid, som la ut på sin egen livsreise for mange år siden.

Hun er utdannet barnevernspedagog og har arbeidet med mennesker i alle livsfaser i mer enn 30 år.

– Jeg har blant annet veiledet i barnevernet i mange år og kjent på kroppen og i sjelen hva det betyr å bli møtt med respekt og forståelse. Jeg har fordypet meg i vår psykiske og mentale helse. For oss som ønsker å ta tilbake intuisjonen, urkraften og den iboende visdommen i oss selv, må stoppe opp litt og reflektere over livet og våre valg.  Stresse mindre og sørge for nok søvn, mener Ingrid som holder kurs og veileder oss i ulike teknikker innen yoga. De senere årene er yoga blitt svært populært.

Lytt til kroppen

– Yoga er utrolig mangfoldig og inkluderer en rekke ulike tilnærminger både til den fysiske kroppen og vår emosjonelle og mentale helse. Felles for alle yogaformer er pusten vår. Uten pust stopper alt liv. En overflatisk, ujevn eller holdt pust fører til ubalanse og etter hvert dårlig helse og sykdom. Kroppen sier i fra til oss, sier Ingrid som mener det er viktig å lytte til kroppen vår.

– Jeg pleier å si at vi har tre hjerner, i magen, i hjertet og i hodet. Og de kommuniserer med hverandre. Lytter vi bare til hodet, vil magen og hjertet bli skikkelig irriterte på oss. Da kommer vi i en ubalanse som vi ofte kaller for stress.  Avspenning, dyp hvile og dype langsomme åndedrag gjør oss godt, hevder Ingrid.

Avslapning er viktig

Hvor viktig er avslapning?

– Avspenning er alt. Det er viktigere for vår helse med dyp søvn og restitusjon enn hard trening med høy puls og muskelbelastning. Vi trenger begge deler, men vi har et begrenset utbytte av aktivitet uten dyp hvile. De fleste av oss lever i å gjøremodus, i tanke og handlemodus. Vi produserer, presterer og er på alerten også under hvile.

Enkle avspenningsteknikker og dyp pust er lette å lære og kan gjøre underverker for vår helse. Spesielt magen og fordøyelsen er helt avhengig av de hormonene og enzymene som aktiveres under dyp avspenning og det vi kaller konstruktiv hvile. Det forskes nå på sammenhengen mellom hjerne og tarm.

Pust med dype åndedrag

Ingrid understreker hvor viktig pusten er. Vi må puste med dype åndedrag. Ved å betrakte en liten baby kan vi observere et riktig pustemønster.

– En frisk baby puster naturlig med dype åndedrag, nesepust og pust der magen beveger seg like mye som brystkassa. Å puste raskt er viktig når vi er i fare og skal komme oss unna en farlig situasjon. Men så skal vi roe oss ned igjen når vi er trygge. Tidlig i livet begynner vi å regulere oss selv ved hjelp av pusten. Pusten gir beskjed til nervesystemet og alle autonome og vitale prosesser i kroppen. Er vi stresset over tid, vil pustemønsteret vårt fortsette å holde oss i gjøremodus. Vi er på alerten og klarer ikke å finne ro. Vi blir slitne, sover dårlig og får et dårlig immunsystem, sier Ingrid, som mener at det er viktig å bryte mønster ved hjelp av pusten med dype langsomme åndedrag.  Dette roer ned hele nervesystemet. 

Stress skaper ubalanse

– Å roe ned nervesystemet er det som er viktigst for de fleste av oss nå. Store deler av befolkningen går i enda større grad enn før rundt i en svært helseskadelig stresstilstand. En unormal og usunn stressaktivering vil over tid bli en kronisk tilstand. Og vi vil få advarsler som smerter i kroppen, problemer med søvn, fordøyelsesvansker og humørsvingninger. Vi tåler mindre enn før. Derfor er yoga svært viktig i denne utfordrende tiden, sier Ingrid som er opptatt av en helhetlig helse. Eteriske oljer sammen med yoga skal gi oss et bedre liv.

Eteriske oljer – en gammel vitenskap

– Til alle tider har eteriske oljer blitt brukt til medisinske og terapeutiske formål. Så lenge vi kjenner menneskets historie har man benyttet seg av naturen til å fremme og styrke god helse, til å heale og helbrede, til skjønnet og velvære. Vi mennesker hadde kunnskapen om plantenes helende virkning lenge før vi kunne lese og skrive, lenge før dagens moderne alkymister nå har funnet årsaken til hvorfor og hvordan eteriske oljer og planteekstrakter virker inn på biokjemien vår, opplyser Ingrid som bruker eteriske oljer sammen med yoga.

– Eteriske oljer fordyper yogapraksisen vår, understøtter det som er intensjonen og hensikten med yoga, meditasjon og pusteøvelser. Riktige oljer fører til bedre søvn, indre ro, bedre fordøyelse og bedre humør og et sterkere immunforsvar, sier Ingrid Qvam Loe som ser resultatet av både yoga og bruken av eteriske oljer. Hun ser at klientene hennes har det bedre fysisk og psykisk, er likevektige og harmoniske.

Nærmere opplysning: www.holistiskhelse.net/

www.yogaenshus.no

Under pandemien kan man ta yoga online via zoom.

Foto: Ingvild K.H. Lines
Ingrid Qvam Loe mener yoga roer oss ned og bygger oss opp. , click to open in lightbox
Foto: Ingvild K.H. Lines
, click to open in lightbox
Foto: Ingvild K.H. Lines
, click to open in lightbox
Foto: Ingvild K.H. Lines
, click to open in lightbox
Foto: Ingvild K.H. Lines
, click to open in lightbox
, click to open in lightbox